Duurzaam

Verantwoord shoppen tijdens ShoppingNight

De ShoppingNight is een evenement dat laat zien hoe verrassend de binnenstad van Den Haag is

specifiek gericht op het uitgebreide winkelaanbod. Het is geen evenement dat bezoekers aanspoort om zoveel mogelijk, voor een zo laag mogelijke prijs te kopen. Juist niet!

De ShoppingNight staat voor plezier en beleving, maar ook voor een verantwoordelijk en duurzaam aanbod. Het is goed om te zien dat heel veel winkels en merken hier ook mee bezig zijn, bijvoorbeeld;

Bijenkorf

die elke dag werken aan een duurzamer assortiment. De Bijenkorf heeft als doel gesteld dat hun assortiment in 2025 voor 100% uit duurzame merken bestaat. Lees hier meer over de vier pijlers van dit warenhuis voor een duurzame toekomst.

Decathlon

Ook Decathlon realiseert zich dat het anders moet. Zo zorgt deze keten ervoor dat zoveel mogelijk van hun producten die defect zijn, in de winkel gerepareerd kunnen worden. Ook kan je in de winkel oude spullen, zoals een Decathlon fiets of tent inruilen voor een gift card. In de video is te zien hoe Decathlon omgaat met duurzaamheid.

C&A

C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Het merk investeert in duurzaamheid omdat ze geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Lees hier meer.

JAZZ Coffee & Wines

streeft naar een duurzame bedrijfsvoering. Hierbij hebben biologische producten de voorkeur. Ook op de kaart is dit te zien, het zijn voornamelijk vegetarische gerechten. JAZZ koopt lokaal in bij leveranciers met een duurzame productielijn die bestellingen met elektrisch vervoer of zelfs op de fiets afleveren. Hier schenken ze Europese wijnen zodat het internationale transport wordt beperkt. Benieuwd naar de ervaring van een bezoeker? Lees de blog

Enthousiast over de manier van ondernemen van JAZZ? Tijdens de ShoppingNight krijg je 15% korting op de aanschaf van duurzame producten in de winkel. Hierbij kun je denken aan vogelhuisjes van gerecycled plastic, composteerbare drinkbekers en biologische thee.

Manfield

Ook Manfield is vandaag de dag steeds meer bezig met het beschermen van het milieu. Dit doen zij door ervoor te zorgen dat ze het milieu zo min mogelijk belasten met haar activiteiten en producten door een juist ontwerp en productieproces en een goed afvalbeheer. Ook op het gebied van papierbesparing heeft Manfield in de afgelopen jaren het papiergebruik met 30% weten terug te dringen door o.a. het digitaliseren van informatiestromen. Op jaarbasis recyclen zij ongeveer 150 ton papier. Meer weten over hoe duurzaamheid nog meer terugkomt in de bedrijfsvoering van Manfield? www.manfield.com/verantwoord-ondernemen/

The Bodyshop

Bij The Body Shop zijn ze toegewijd aan het beperken van de impact op de planeet en willen zij zo duurzaam mogelijk zijn. Dit doen zijn door hun verpakkingen hierop aan te passen. Ze zijn één van de 3000 bedrijven ter wereld die aan de hoogste sociale- en milieustandaarden voldoen voor mens en planeet. Ze willen zo min mogelijk plastic gebruiken, meer gerecycled werken en op planten gebaseerd plastic gebruiken. Op dit moment recyclen zij zo’n 68% van de verpakkingen. Ze streven ernaar dat hun producten in 2025 compleet te recyclen zijn. Meer lezen over hoe The Body Shop een steentje bijdraagt aan het milieu?

Iittala

Iittala zet zich in voor het vormgeven van een duurzame toekomst. Dit begint bij het ontwerp. Als onderdeel van Fiskars Group stimuleren zij verandering door zich op drie manieren in te zetten voor duurzaamheid, namelijk: ze zijn tegen de wegwerpcultuur, ze zijn voor een CO2-neutrale toekomst en ze zijn voor meer vreugde. Meer informatie over het duurzaamheidsrapport en de doelen van Fiskars Group zijn hier te vinden.

Benieuwd naar de producten van Iittala? Shop tijdens de ShoppingNight voor 150,- euro of meer en krijg een set Essence glazen naar keuze cadeau.

Bristol

Ook Bristol hecht veel waarde aan duurzaamheid. Sinds 2021 zijn ze volop bezig met het verbouwen van de winkels volgens het Pretty Smart winkelconcept. Bij de verbouwde winkels ligt de focus op het hergebruiken van bestaande materialen zoals bijvoorbeeld de winkelrekken. Op de verkoopafdeling kijken zij naar de verschillende materialen en processen. Zo is de doelstelling voor 2025 dat 20% van de synthetische schoenencollectie bestaat uit gerecyclede materialen. Daarmee willen zij dat zo’n 30% van alle schoenen van leer zullen zijn. Ook werken zij samen met verschillende merken die waarde hechten aan duurzaamheid, denk aan Adidas en Puma.

Lush

LUSH legt de focus op zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. Ongeveer de helft van de producten kunnen zonder verpakking mee naar huis. Hiermee besparen zij met de solid shampoo bars wereldwijd meer dan 6 miljoen plastic flessen. Ook als zij niet onder een verpakking uit kunnen, heeft LUSH de oplossing. De verpakkingen bestaan voor 90% uit gerecycled materiaal. Lege verpakkingen worden hergebruikt, gerecycled of gecomposteerd. Voor klanten die vijf zwarte potjes terugbrengen naar de winkel heeft LUSH nog een gift, namelijk een gratis vers gezichtsmasker. Meer weten?

Nelson

Nelson heeft een goed initiatief. Klanten kunnen in alle 110 Nelson winkels schoenen inleveren. Na het inleveren zullen deze gerecycled worden tot nieuwe grondstof waardoor er bijvoorbeeld nieuwe schoenen gemaakt kunnen worden. Ook werken zij samen met 95percent. 95percent verlengt de levensduur van schoenen door ze te herstellen en een nieuw thuis te geven. Deze nagenoeg nieuwe schoenen zijn te koop met tot wel 75% korting op de reguliere verkoopprijs. Nelson doet nog veel meer voor het klimaat, lees het hier.

Summum

Summum heeft de Green Label in het leven geroepen. Bij kleding met dit label is voor minimaal 50% van de stof een duurzaam alternatief gebruikt. Ook bieden zij een Organic Luxury Basics collectie en de eerste Sustainable Denim jeans met het Green Label. Ze hebben als doel de vrouwen die hun kleding dragen bewust te maken van duurzamere alternatieven. Ook op het gebied van dierenwelzijn, materialen en productieproces doet Summum nog veel meer.

Hunkemöller

Hunkemöller heeft sinds 2020 een duurzaamheidspact genaamd Together tomorrow. Het staat voor verandering en verbeteren voor mensen, producten en de planeet. Zo bieden zij ook producten aan met duurzame viscose met een lage impact op het milieu. Maatschappelijk verantwoord ondernemen doen zij zo www.hunkemoller.nl/over-ons/corporate-social-responsibility

WE Fashion

Bij WE Fashion valt 70% van de collectie onder het duurzaamheidsprogramma van Better Cotton. Ook werken zij aan de vermindering van de CO2-uitstoot en reductie van het afval. Meer weten over o.a. de doelstellingen van WE Fashion?

Mediamarkt

Bij Mediamarkt draait het om BetterWay voor mens en omgeving. Zo wordt er sinds 2020 ongeveer 80% van de elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen gehaald. Ook hebben zij de directe CO2-uitstoot met 75% verminderd t.o.v. 2015. Neem hier een kijkje om meer te weten te komen naar de verdere ambities van Mediamarkt.

Clarks

Integer handelen is altijd al de kern van Clarks Zij doen er alles aan om zo duurzaam en inclusief mogelijk te zijn. Daarom zijn zij begonnen met ‘Every Move Matters’.

Heb je nog een paar oude schoenen staan? Lever ze tijdens de ShoppingNight in bij Clarks en ontvang 20% korting op je nieuwe paar. De ingeleverde schoenen doneren zij aan de daklozen opvang.

Speciale acties

Tijdens de ShoppingNight bieden veel winkels speciale acties en aanbiedingen, deze gelden alleen tijdens de ShoppingNight. 

Programma
partners 2023